Makat Siğili (Kondilom) Tedavisi Nasıl Yapılır?

Makat siğili (kondilom), vücudun herhangi bir noktasında görülebilen Human Papilloma Virus (HPV) olarak bilinen virüslerin neden olduğu bir durumdur. Makat bölgesinde de sıkça siğillerin oluşmasına sebep olabilirler. (1)

makat siğili fotoğrafları

Makatın etrafı, içi ve daha yukarısı olan kalın bağırsağın son kısmı olan rektumda, küçük karnabahar gibi pütürlü ve büyüklüğü toplu iğne başı kadar küçük veya portakal kadar büyük olabilen et benine benzer çıkıntılar bulunur. Bu çıkıntılar HPV, anogenital kondilom, anal kondiloma, kondiloma aküminata, wart gibi isimlerle de anılır.

Makatta Siğil Neden Olur?

Hastalığın etkeni, bir tür virüstür. Human papillomavirus (HPV) adlı virüsün temasla bulaşması sonucu hastalık bir başka insana bulaşır. Bulaşmanın olmazsa olmaz kuralı temas etmektir. Temas ne kadar yakın ve ne kadar uzun sürerse, bulaşma ihtimali o kadar artar. (2)

Anal veya genital siğillerde ilk akla gelen bulaşma yolu cinsel ilişkidir, çünkü nemli deriden daha çabuk bulaşır. Bulaşmanın önemli bir kısmı cinsel yolla olmasına rağmen, seyrek olarak cinsel ilişkiye girmemiş kişilerde de görülebilir.

Cinsel ilişki dışındaki bulaşmanın en önemli sebebi kişisel hijyene dikkat edilmemesidir. Aynı iş yerinde çalışan kişiler arasında ortak kullanılan klozet, taharet musluğu, lavabo musluğu gibi araçlar aracılığıyla da bulaşma gerçekleşebilir. Bu konuda çok sayıda bilimsel çalışma bulunmaktadır.

makatta siğil nedenleri

Penisinde hastalık bulunan bir kişi cinsel ilişkiye girdiği insana mutlaka bulaştırır. Prezervatif kullanımı bulaşma ihtimalini azaltabilir, ancak bulaşma riski devam eder.

Makat ve çevresinde siğil bulunan bir kişi ters ilişkiye girerse, bağırsağa doğru ilerleme olasılığı %100’dür.

Benzer şekilde, cinsel ilişkiyle vajinaya, dudaklara, ses tellerine ve yutağa da bulaşabilir.

Makatta Siğil Olduğu Nasıl Anlaşılır?

Makat siğili belirtileri şöyle sıralanabilir:

• Et beni gibi çıkıntılar: Hastaların tamamında görülen ilk ve en önemli belirtidir.
  • Islaklık: Siğillerin terleme şeklinde yaptığı salgıdır.
  • Akıntı: Terleme şeklinde salgı bazen o kadar fazla olabilir ki hasta bunu akıntı gibi algılar.
  • Makatta kötü koku: Oluşan salgı ve deri döküntülerinin mikroplar tarafından çürütülmesi sonucu oluşur, bir anlamda kokuşmadır.
  • Kaşıntı: Siğilin kendisi, yaptığı salgı ve oluşan iltihap çevre deriyi tahriş eder ve buna bağlı kaşıntı oluşur.
  • Kanama: Sık görülen bir belirti değildir, ancak siğillerin kopması sonucu külotu kirletecek kadar az bir kanama meydana gelebilir.
  • Acı: Yine derinin tahriş olmasına bağlı olarak acı hissedilebilir.

Makat Siğili Nasıl Geçer?

Kendiliğinden geçme ihtimali yoktur, bu nedenle ek tedaviler uygulanması gerekmektedir. Büyük siğillerde, makatın içine ve bağırsağa ilerlemiş vakalarda en kısa sürede radyo frekans, elektrokoter, lazer, ameliyat gibi etkili yöntemlerle tedaviye başlanmalıdır.

Erken dönemde, yani hastalığın ilerlemediği vakalarda merhemlerle tedavi mümkündür. Şüphe duyulduğunda, hastalığın ilerlemesine izin vermeden tedaviye başlanmalıdır. (3)

Makat Siğili Tedavisi Nasıl Yapılır?

Makatta siğillerin tedavisinde kateşin içeren kremler yanı sıra cerrahi yöntemler de uygulanmaktadır. Kliniğimizde uyguladığımız tedavi yöntemlerini aşağıda görebilirsiniz.

Radyofrekans

Radyofrekansla makat siğili tedavisi en kontrollü yöntemlerden biridir ve tecrübeli ellerde yüksek başarı oranıyla kullanılabilmektedir. Radyo dalgalarıyla siğilin ısıtılarak yok olması sağlanır. Bu yöntem, ameliyata göre daha kolay ve başarılıdır. Ayrıca, koterle yakmaya kıyasla çevre yanık riski daha düşüktür, bu da iyileşme sürecinin daha hızlı olmasını sağlar.

Elektrokoter

Elektriğin dokuyu ısıtarak yakma yöntemi olarak uygulanır. Bu, en eski tedavi yöntemlerinden biridir. Ancak kenar yanıklarının daha fazla olması nedeniyle iyileşme süreci uzun olabilir. Ameliyata kıyasla daha kolay bir yöntemdir. Bu yöntem genellikle devlet hastanelerinde uygulanırken, anal kondilom tedavisine odaklanmış kliniklerde tercih edilmemektedir.

Lazer

Lazerle siğil tedavisinde, lazer ışığının taşıdığı ısı sayesinde virüsün bulunduğu bölgelerde denatürasyon (haşlanma) etkisi yaratılır. Uygun vakalarda ve deneyimli ellerde yapılan bu tedavi, tatmin edici sonuçlar elde etmeyi sağlar. Ancak, bazı lazer türleri bağırsak siğillerine uygulanamadığı için tedavi öncesinde bu konuyu doktorla detaylı bir şekilde konuşmak önemlidir.

Cerrahi Yöntem (Ameliyat)

Ameliyatla siğil tedavisi, genellikle tercih edilmeyen bir yöntemdir. Daha çok devlet hastanelerinde uygulanmaktadır. Bu tedavi yöntemi geniş ve yaygın hastalarda kullanıldığında, ameliyat sonrasında tedavisi zor olan bir sorun olan makat darlığı yaşanabilir. Ameliyatın başarısı diğer yöntemlere göre daha düşüktür çünkü küçük olan siğiller genellikle kalır.

İlaçlar

Ameliyatla siğil tedavisi genellikle el, ayak, gövde gibi bölgelerdeki siğiller için tercih edilirken, makat ve genital bölge gibi hassas bölgelerde kullanılması sakıncalıdır. Bu tedavi yöntemi bu bölgelerde daha zorlu yanıklara neden olabilir ve tedavisi daha zor olabilir.

Makat Siğil Kremle Geçer mi?

Evet, hastanın durumuna, tedavi zamanına ve doğru kremlerin kullanılmasına bağlı olarak memnuniyet verici sonuçlar elde etmek mümkündür. Ancak ilerlemiş kondilomlarda kremler genellikle daha az etkili olabilir ve tedavi süresini uzatabilir. Bu nedenle ilerlemiş vakalarda öncelikle daha etkili yöntemlerle hastalığın ağır kısmı tedavi edilir ve ardından krem kullanımına geçilir. Diğer tedavi yöntemleri sonrasında krem kullanılması, tedavi seanslarının sayısını azaltabilir ve tekrarlamayı engelleyebilir. (4)

Siğile Hangi Krem İyi Gelir?

Türkiye’de yasal olarak satışı yapılan bazı makat siğili kremi markaları şunlardır:

1. Kondilex
  2. Aldara
  3. Veregen
  4. Veregreen

Bunların dışında, içeriğinin ne olduğu bile belli olmayan, daha çok şarlatanların sadece para hırsıyla ürettiği, internette %100 etkili, kesin çözüm, ben kullandım iyileşti gibi cezp edici cümlelerle satılan kremler vardır. Ancak bilimsel desteği olmayan kremlerle vakit kaybetmek yanlış olur.

Bu üç ürün de kahverengi renklidir. Kahverengi rengi veren madde kateşindir.
Kahverengi olması nedeniyle iç çamaşırlarında leke yapabilir. Yıkanarak geçse de tedavi döneminde koyu renkli iç çamaşırı tercih etmek doğru bir yaklaşımdır.

Makat Siğili Tehlikeli mi?

Korku veya utanma gibi sebeplerle tedavinin kesinlikle ertelenmemesi gerekmektedir. Çünkü bu hastalık bulaşıcıdır ve tedavi edilmediği sürece hastanın aynı evde yaşadığı insanlara, aynı iş yerinde çalıştığı insanlara ve ortak kullanılan alanlardaki (AVM, hastane vs.) kişilere bulaşmaya devam eder.

Cinsel partner, bulaşma riski en yüksek olan kişidir. Hastadan kendisine de bulaşmaya, büyümeye ve yayılmaya devam eder. Anüsten genital organlara bulaşabilir ve bağırsağa ilerleyebilir (özellikle ters ilişki yapanlarda kaçınılmazdır). Genital organlardan anüse yayılabilir.

Oral ilişki yapanlarda dudaklar, ağız içi, yutak ve ses tellerine bulaşabilir. Prezervatif kullanımı, bu yayılma ve bulaşmalardan koruma sağlamaz. Lezyonlar durduğu sürece bulaşıcılık devam eder ve hatta bazı yayınlarda, ilk seanstan sonra veya krem kullanırken bile bulaşıcılığın devam edeceği belirtilmektedir. (5)

1. Zur Hausen, H., & De Villiers, E. M. (1994). Human papillomaviruses. Annual review of microbiology48(1), 427-447.
  2. Koutsky, L. (1997). Epidemiology of genital human papillomavirus infection. The American journal of medicine102(5), 3-8.
  3. Hathaway, J. K. (2012). HPV: diagnosis, prevention, and treatment. Clinical obstetrics and gynecology55(3), 671-680.
  4. Arany, I., Tyring, S. K., Stanley, M. A., Tomai, M. A., Miller, R. L., Smith, M. H., … & Slade, H. B. (1999). Enhancement of the innate and cellular immune response in patients with genital warts treated with topical imiquimod cream 5%. Antiviral research43(1), 55-63.
  5. Muñoz, N., Castellsagué, X., de González, A. B., & Gissmann, L. (2006). HPV in the etiology of human cancer. Vaccine24, S1-S10. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0264410X06005913